Babcockin Suomen laivasto koostuu viidestä Airbus H145 -helikopterista, jotka ovat suoritusarvoiltaan ja varustukseltaan käyttötarkoitukseensa maailman kehittyneimpiä. Vuonna 2015 Manner-Suomessa käyttöön otetut lääkärihelikopterit täyttävät HEMS-toiminnan tarkat vaatimukset, soveltuvat pelastustehtäviin vaativissa olosuhteissa ja ovat lentomelultaan luokkansa hiljaisimpia. Ahvenanmaan toimipaikka on operoinut samalla kalustolla vuoden 2019 alusta.

Airbus H145 (tunnetaan myös nimellä BK117D2) on päivitetty tyyppi Eurocopterin EC145 -kopterista, ja siinä on edeltäjäänsä verrattuna parempi suorituskyky, uudistetut moottorit ja fenestron-pyrstöroottori. Tarvittaessa Airbus H145 voi lentää ja laskeutua myös yhdellä moottorilla. Helikopterin ohjaamo on moderni ja sen uudenaikainen avioniikka, jossa muun muassa perinteiset analogiset mittarit on korvattu  digitaalisilla näytöillä, parantaa miehistön tilannetietoisuutta oleellisesti. Lisäksi aiempaa parempi näkyvyys ohjaamosta helpottaa laskeutumispaikan valinnassa.

Helikopterin lentävä miehistö koostuu kahdesta lentäjästä tai lentäjästä ja lentoavustajasta.  Laadukkaalla ensihoitokalustolla varustettu lääkärihelikopteri kuljettaa täydessä kapasiteetissa kahdeksaa matkustajaa. Tarvittaessa HEMS-toimintaan muokatussa helikopterissa on mahdollista kuljettaa potilaita myös makuuasennossa, jolloin kriittinen hoito voi jatkua keskeytymättä lentomatkan ajan.

Babcockin helikopterit päivystävät 24/7 Suomen neljässä toimipisteessä Kuopiossa, Oulussa ja Rovaniemellä sekä Maarianhaminassa Ahvenanmaalla. Kussakin toimipisteessä on yksi lääkärihelikopteri ja miehistö välittömässä (3-5min) pelastusvalmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä. Lisäksi Babcockin toimipisteiden ympärivuorokautista helikopterivalmiutta turvaa yksi varahelikopteri. Suomen viiden Airbus H145 -helikopterin laivasto on osa laajempaa 38:n koneen Pohjoismaiden laivastoamme.

Kuva: FinnHEMS Oy, Nicolas Gouhier

Airbus H145

Tyyppihyväksyntä: 2011
Miehistö: 1-2 lentäjää
/ autopilotti / NVG yhteensopiva
Kuljetuskapasiteetti: 1+9 tai 2+8
Maksimi lentoonlähtöpaino: 3700 kg
Tyhjäpaino: 1990 kg
Polttoainetankin tilavuus: 912 litraa
Moottorit: 2x Turbomeca Arriel 1E2
Maksimiteho: 550 kW (738 hv) per moottori
Toimintasäde: noin 660 km
Maksiminopeus 268 km/h

Kuva: FinnHEMS Oy, Nicolas Gouhier

Laivasto